VIETNAM 2010

2500 Km van Hanoi tot Saigon met de bus en trein.....

24 Januari 2010

Nadat we vorig jaar door een rondreis door Thailand en Cambodja hadden gemaakt en het daar heel goed bevallen was besloten we dit jaar weer die richting uit te gaan.
Wij hadden snel en eenvoudig een vliegticket gevonden naar Bangkok en 2 Tickets Hanoi ( airasia) geboekt.
Vliegtijden : van Amsterdam naar Bangkok 11:10 uur
Vliegtijden: van Bangkok naar Hanoi 1:50 uur
Vanuit Bangkok waar we 2 dagen verbleven, vlogen we door naar Hanoi in het noorden om zo uiteindelijk door centraal Vietnam naar Saigon (Ho Chi Minh Stad) te reizen.

Route: Amsterdam - Bangkok - HalongBay - Hue - HoiAn - NaThrang - MueNe-Saigon.
Afgelegde afstanden: Hanoi - Saigon 1800 km Vervoer:- Bus Tm Brothers-Vliegtuig -Trein-Riska-Taxi-Boot-Scooter en veel te voet..
Overnachtingen Vietnam: Hotels en Resort Boekingen online Trivago en Vietnam à la Carte
Overnachtingen:-Bangkok :Eastin Hotel Makkasan en online hotel via Hostelworld.

route

Nadat we door Angelique, Dennis en onze Beau naar Schiphol waren gebracht zijn we met een temperatuursverschil van bijna 35 graden geland in Bangkok.
Na een procedure van "De-icing"(IJsvorming op de vleugels en de cockpitramen van het vliegtuig) toch nog op tijd de lucht in.
Prima vlucht gehad met Evaair en door de dutjes tussendoor was het eigenlijk wel snel gegaan. Ook de afhandelingen op de luchthaven gingen vlotjes en de chauffeur van ons Hotel in Bangkok stond klaar met zijn Taxi.
En het is WARM,vooral als je uit het steenkoude winterweer van Nederland komt.
Binnen een uur waren we in ons Hotel East Inn.
We waren moe en besloten toch maar eerst even te rusten en waren als een blok in slaap gevallen door de jetlag.

Daarna lekker Bangkok in waar we lekker zijn gaan slenteren , eten en alweer onze ogen uitkeken.
Waar je ook in Bangkok uit je hotel stapt: het bruist overal van het leven.
Het voelt als thuiskomen, al die gezellige steegjes , vriendelijke mensen en de geuren van al dat lekkers op elke hoek.
S'avonds naar Koh San Road geweest (het backpacker centrum) waar het weer eens heel gezellig was met vooral veel feestende jongeren. (waren we nog maar eens 20) . Daar hebben we maar meteen een uitgebreide massage genomen op het zelfde adresje van vorig jaar en Ria heeft haar ogen maar weer eens permanent laten op pimpen.
Lekker eten en de Path Thai op het zelfde terrasje van vorig jaar was weer heerlijk. Terug met de taxi die hier nog geen 2 euro kost maar waar je wel vaak stil staat door de drukte.
En taxichauffeurs verschillen ook enorm, we hebben heel rustige rijders en ook autocoureurs meegemaakt.
We hebben één maal een oudere chauffeur gehad die om ons adres op het kaartje van het Hotel te lezen een loep tevoorschijn nam.Toen zijn we voor alle zekerheid maar uitgestapt.
In de ochtend een mooi uitzicht op de Sky-line en vanuit ons raam zien we de Baiyoke Tower 2 liggen (de hoogste toren van BK)
Vandaag ook weer lekker er op uit geweest en weer heerlijk gegeten voor 3 x niks.
Wel veel drinken tegen de warmte want het is s'middags loeiheet. Dus een uurtje op bed met de airco aan is een heerlijkheid. In Chinatown dacht ik Ria nog te trakteren op een heuse Cruise. Er stopte een mooie boot en we dachten een rondvaart over de rivier te maken maar het werd een tegenvaller want het bootje stak alleen maar de rivier over want het was een veerpont. En de overkant was niet erg interessant want we liepen ons in de hitte bijna te pletter om een drankje te kunnen kopen en hebben maar een taxi genomen.
Vanavond weer slenteren Chinatown waar het weer overal Rood gekleurd is omdat men zich voorbereid op het Chinese Nieuwjaar. Ook nog gewandeld door onze buurt die ook reuze gezellig is.
Morgenvroeg gaan we weer naar de luchthaven voor onze vlucht naar Hanoi met Airasia. Hanoi Vietnam 27-01-2010 Vanmorgen om 4 uur uit de veren en naar de Airport Bangkok gebracht waar we om 6.55 uur de vlucht naar Hanoi zouden krijgen.
Lekker relaxed wandelen over de luchthaven maar we hadden geen rekening gehouden met de enorme drukte bij de paspoort controle waardoor we bijna onze vlucht gemist hadden.
Met hulp van een official van de luchthaven die we er van konden overtuigen dat onze vlucht 15 minuten later zou vertrekken mochten we langs de lange rij mensen en kwamen we echt op de laatste minuut bij de Gate.
Om 9.30 uur geland op Noi Bai International Airport.
Op Hanoi Airport ging het verkrijgen van ons visum vrij vlotjes. We waren in het bezit van een Visum on Arrival en hoefden alleen maar 20 US Dollar te betalen en een pasfoto af te geven. We werden vriendelijk behandeld dit in schril contrast van vorig jaar op de luchthaven van Cambodja, waar je werkelijk "gechecked' werd.
Binnen een uurtje werden we door onze chauffeur, die sprekend op Mao tse Tung leek naar ons Guesthouse gebracht. Zonder een woord Engels te spreken en alleen maar Yes Yes te antwoorden bracht deze man ons door een apart landschap.
Langs de weg ossenkarren en vrouwtjes in de rijstvelden met hun puntige strohoedjes op. Opvallend is de huizenbouw, ze zijn allemaal heel smal maar wel hoog. Alleen de voorzijde is mooi afgewerkt, links rechts en achter is gewone ruwbouw.
En overal langs de weg en op de rijstvelden zie je graven gemaakt van "wat wij noemen": Badkamertegels

Voor ons rijdt een scooter met achterop een geslacht varken.

nam

Dit is een heel andere wereld , je weet niet wat je ziet, chaos alom. duizenden scooters flitsen van rechts naar links en van boven naar onder. UITKIJKEN WANT VOOR JE HET WEET LIG JE IN DE GOOT.We komen aan bij het huis van Nguyen Thi Thai en Cees Verburg, van Vietnam à la carte, een reisburootje in Hanoi waar we een paar dagen zullen blijven. We hebben bij hun een starterspakket geboekt ( Overnachting, Trein,bus en HalongBay trip) Een voordeel was dat Cees ook ons visum had geregeld.

De buurt waar we aankomen ligt tussen de Rode Rivier en het West Lake (Ho Tay), even ten noorden van het centrum van Hanoi.
Even kennisgemaakt met onze Cees, zijn vrouw en kinderen en de spullen op de kamer gelegd om meteen op pad te gaan.
En daar sta je dan aan een drukke verkeersweg waar je moet oversteken. Dat wordt een hele klus.
Na het hele gebeuren 10 minuten hebben bekeken , proberen we nadat we onze reisverzekering nog eens te hebben doorgenomen toch maar de stap te wagen. En we komen met het zweet op ons voorhoofd en zonder kleerscheuren aan de overkant.

Oversteken in Viëtnam

Later komen we er achter dat je gewoon moet over steken en er vanuit moet gaan dat de scooters en ander verkeer jouw wel zien en dan beslissen of ze links of rechts langs je door flitsen. Meestal gaat dat goed, en van de gene waar het niet goed gegaan is lees je later geen reisverhaal.
Richting Hanoi lopen we ongeveer 20 minuten en dat door herrie van het toeterende verkeer. We kijken elkaar soms aan met een blik van "waar zijn we terecht gekomen ? ".

In Hanoi hebben we eerst een flink stuk gewandeld en ook een fietstour per riksja gemaakt langs o.a het Mausoleum van Ho Chi Min.
De jongens brachtten ons naar een restaurantje waar we lekker vegetarisch gegeten hebben. Altijd een verassing want een menukaart kun je niet lezen, dus je besteld maar wat met als gevolg dat je tafel boordevol allerlei gerechten staat met ook wel eens vreemde of rare dingen.Maar hier was alles oké.
Prachtige parken waar je tot rust komt en mensen hun Tai-Chi oefeningen bezigen of sporten.Maar rondom de parken alweer die enorme drukte.
In heel Vietnam trouwens staan in de parken de mooiste Beeldhouwwerken en ook nog eens massaal.
Het een nog mooier dan het ander.
Op de markten kun je van alles kopen zoals ook Koikarpers voor de consumptie.
Lokale specialiteiten zijn hond (‘haipong’), slang, kikker,haaienvin en Pho.
En toen zagen we eerst nog een paar vrolijke hondjes rondlopen en even daarna lagen er honden gebakken en al op de marktkraam. Ria liep snel door maar ik moest er toch ff een foto van maken. Er zijn hier veel hondenrestaurants waar je een Chiwawa incl groenten en rijst voor 4 personen kunt bestellen .

hond honden

Ook bestellingen voor grotere groepen zijn mogelijk maar dan wordt de hond ook groter.
Het is echt schrikken als je hiermee geconfronteerd wordt en de reactie van de Vietnamezen is alleen maar lachen.
In een klein cafeetje zit ik aan de laptop even onze reislog bij te werken en Ria leest een boek. Plotseling zie ik hoe op de drempel van de deuropening een Rat naar links en rechts kijken alvorens de drempel over te steken en een leuk plekje zoekt achter de bar.
Zo zie je maar dat ook de Ratten hier goed uitkijken in het verkeer. Ria had gelukkig niets gemerkt . Het is een echt andere wereld hier, niet te vergelijken met Thailand. Het lijkt wel meer op Cambodja waar we vorig jaar waren.
Op elke hoek politie met verkeerde petten en pakken die net niet hun maat zijn. Te grote broek, te kleine broek, broek op de schoenen, hoog water, pet over de oren, pet te klein etc etc. Ze zijn gek op uniformen, iedereen draagt ze, beveiliging, de hotelbediende, de scooter-oppasser de buschauffeur enz.
En de vrouwen lopen met hun vuilniskarretjes rond met hun bezem proberend de straat schoon te houden of ze snoeien heggen en knippen met de handschaar de gazonnen.Veel vrouwen zitten langs de weg te koken bakken of verkopen etenswaar.

grasknippen vuilnisvrouw

Brommers en fietsen vervoeren de meest onmogelijke dingen zoals kleerkasten, bomen ,complete varkens en 3 meter hoge kisten of zakken.
Iedereen is supervriendelijk en lacht je voorzichtig en terughoudend aan. Ook de politie die in dit soort landen vanwege hun status eerder bot zijn. Ze vinden het wel interressant om door een buitenlander aangesproken te worden maar begrijpen je vraag meestal niet.
Onze fietschauffeur deed ons aan de film de DEERHUNTER denken en dan vooral de scène met het Russisch roulette.
Straat en plaatsnamen zijn niet te lezen , het enigste wat we kunnen lezen is het woord Hotel , Tel 45672388484, Happy New Year en Happy Christmas, want dat zijn de enigste woorden die in het Engels vermeld staan.
Gelukkig hebben we onze eigen koffie bij ons want de bocht die je hier op de meeste plaatsen krijgt is niet te drinken.
Bevolking spreekt echt geen woord Engels. Vraag je om melk in de koffie , krijg je een glas water, Ze lachen allemaal vriendelijk en sommige ouderen spreken je aan in het Frans BONJOUR.......
We vertrokken in Bangkok met meer dan 30 gr maar hier in Hanoi is het maar 18 graden, dus een jas aan.