Zuid-Afrika rondreis 2004

Klik kaart voor vergroting

Het vertrek!

kaapstad

Nadat we ingechecked hebben op Schiphol kan ons avontuur beginnen. Om 17.30 eerst naar Londen, Heathrow om daarna met South African Airways de lucht in te gaan Londen al ff kort kennis gemaakt met de groep die uit 21 personen bestaat.
Voor ons allebei voor het eerst een dergelijk lange vlucht voor een vakantie buiten Europa.
Het slapen in het vliegtuig ging moeizaam ( zaten wel opeengepakt als in een legbatterij.) Maar niet getreurd we gingen een avontuur tegemoet.
De vlucht was lekker rustig, zodat we de andere dag redelijk fris aan kwamen in Capetown. ( Aangekomen in Capetown om 12.00 uur.)
Opgevangen door Gerrit de reisbegeleider die bij onze bus stond .

koningaap truck zuid afrika

Ik bedoel truck, (bus mocht je niet zeggen, dat is vervoer voor watjes) al klaar. De temperatuur was zo 25.Gr. we reden van het vliegveld gelijk naar het hotel wat ons het eerste op viel waren de golfplatenhuisjes langs de kant van de weg, niet een paar, maar wel honderden die beelden ken je alleen van TV.

Deze onderkomens zouden wij de komende weken nog vaak genoeg zien.
Aan gekomen bij het hotel waren de kamers nog niet klaar, we konden ons wel snel om kleden, dus de korte broek aan en de stad in.

Gerrit gaf ons advies om een taxi te nemen naar het Waterfront om daar een hapje te eten. Heerlijk op een terras lekker in de zon, aan het water, in het bruisende leven, lekkere muziekgroepjes en zeehonden. Waterfront is het meest beroemde en het grootste winkelcentrum van Kaapstad. Temidden van de oude haven, vlakbij het centrum van Kaapstad ligt het prestigieuze winkelcomplex V&A Waterfront.
Hier kun je echt alles kopen! Van lokale kunst, goud (Zuid-Afrika's grootste exportproduct) diamanten, juwelen, leer, Afrikaanse curiosa, kunst, antiek, keramiek en de laatste mode. Er zijn bioscopen, kleding winkels, de beste plekken om je verse vis te halen, en exclusieve speciaalzaken tot de gewone boodschap! Verzin het en je koop het in de Waterfront.

waterfront kaapstad
Waterfront Capetown

Een stad als kaapstad was gevaarlijk hadden wij ons laten vertellen maar waar wij terecht kwamen was de luxe hoek van Capetown.
Van hieruit kun je naar het Robben eiland , waar Nelson Mandela gevangen heeft gezeten.

robbeneiland
Robben eiland

Gelijk geinformeerd naar tickets maar helaas die dag konden wij niet meer met het bootje de oversteek maken omdat het volgeboekt zat, iedereen wil daar natuurlijk eens rondsnuffelen. Dan maar terug naar het hotel lekker gaan douchen en een uurtje slapen want we waren toch inmiddels wat stuk van de lange reis. S'avonds om 18.00 uur een Welkoms bijeenkomst met de groep, met praatje door Francois, we wisten niet dat hij de komende tijd onze reis begeleider werd maar daar over later. We gingen met zijn allen per taxi naar een restaurant om gezamenlijk te eten, en wat verder kennis met elkaar te maken. Het was ons eerste Braai in Zuid Afrika.
Daarna op tijd naar bed, om s'morgens om 7.00uur aan het ontbijt te zitten. En dat op tijd naar bed gaan bleek een noodzaak te worden voor de rest van de trip.

Maandag 8 november.

S'morgens na een lekker ontbijt vertrokken we om 8.00 uur naar de kust, naar Kaap de Goede Hoop.

Kaap de Goede Hoop, Bordjiesdrif, Buffels Bay and Black Rocks
Het Kaap de Goede Hoop Natuurgebied ligt op het uiterste Zuid-Westelijke puntje van Afrika en is ideaal voor wandelaars, vogelliefhebbers en walvisspotters. Buffels Bay in het gebied is een populaire picknick, braai en zwemplek, net zoals Bordjiesdrif en Black Rocks. Bezoekers die er voor de eerste keer komen moeten ook niet vergeten om naar de Cape Point vuurtoren te gaan, aangezien het een miraculeus uitzicht biedt.
In het gebied groeien duizenden inheemse planten en er zijn over 250 vogelsoorten, van struisvogels tot minuscule vogeltjes.
Eerst gingen we langs de pinguins aan de kust, een prachtig gezicht om er zo honderden bij elkaar te zien en zo dichtbij .Heerlijk om zo rond 8.30 uur al aan het strand te lopen, lekker in de zon met je zomer kleding aan en dat in november. In Nederland was de eerste sneeuw al gevallen. We vertrokken daar richting DE KAAP, voor alle zeelui bekend want je ben pas een echte zeeman als je de kaap gerond hebt. Een schitterend uitzicht.

de kaap

Ria heeft nog even aan haar vader gedacht die dit ook gezien moet hebben toen hij met zijn schip aankwam om naar Kaapstad te komen en moest bunkeren. Onderweg naar Kaap de Goede Hoop, bavianen, en bles -en springbokken gezien. Het idee dat je daar op het uiterste puntje staat. Fantastisch.

Onderweg zagen wij voor het eerst dieren in het wild, struisvogels, bokken en baboons. Na al deze indrukken en de eerste foto's en film gemaakt (Ton voor het eerst zijn Videocamera- technieken kon uitproberen).

Robben island

mandela freedom

In de middag gingen we naar Robbeneiland, de boot vertrok bij het Waterfront en hebben we vol bewondering gekeken naar de zeerobben in de haven die daar heerlijk vrij konden zwemmen.

Het is eigenlijk een beetje cynisch, als je er over nadenkt. Je gaat naar Robben eiland, Het uitzicht is werkelijk fantastisch Je ziet de Tafelberg, de oceaan en de stad, je zou bijna vergeten waarom je hier gekomen bent. Mensen stoppen er meteen om te fotograferen!

Welke gedachte komt er in je hoofd op als iemand over Robben eiland begint te praten, Natuurlijk Nelson Mandela. De eerste president van het democratische Zuid-Afrika, die hier 27 jaar van zijn leven doorbracht. In zijn autobiografie "A long walk to freedom", geeft hij een goed voorbeeld over hoe het leven op dit eiland was. Hoe deze gevangenis langzaam veranderde in een universiteit.

Het moment dat je voet aan land zet op Robben eiland, voel je het. Het zelfde gevoel wat je krijgt, als je een vroeger Nazi concentratie kamp binnengaat. of het Anne Frankhuis in Amsterdam. Je weet dat er iets vreselijks gebeurd is. Maar tegelijkertijd heb je ook het gevoel dat je hier even geweest moet zijn.

Aan het einde van 2003 stelde een groot projectbureau voor om vakantiehuisjes om het eiland te bouwen. Ja, dat heb je goed gelezen. Belachelijk natuurlijk, en dat vond ook de rest van Kaapstad. Het plan is niet doorgegaan, maar de kans is groot dat ze het balletje over tien jaar nog eens opgooien.

robbeneiland mandela cel mandela
mandela robbeneiland plaats

Robben Eiland is al toeristisch genoeg. Met een schitterende boot vaar je naar het eiland, om daarna in een bus rondgereden te worden. Maar het blijft uniek: oud bewakers en oud gevangenen werken op het eiland vandaag de dag naast elkaar.

Op Robbeneiland aangekomen konden we heerlijk vrij wandelen en vrijheid had daar een dubbele betekenis, Nelson Mandela had daar 27 jaar in de gevangenis gezeten. We waren wat van de groep afgedwaald en lekker zelf gaan rond zwerven. Op plekken komen waar niemand kwam, uiteindelijk met een groep meegelopen, en een rondleiding gekregen van een voormalige gevangene die samen met N.M. 20jaar in de gevangenis had gezeten en nu als gids werkte. Nelson Mandela zat gevangen in een kleine cel en iedere dag moest hij stenen hakken in een steengroeve. Hij en zijn medegevangenen kregen heel weinig te eten. De bewakers scholden de gevangenen uit, treiterden en vernederden hen. Op deze manier probeerden ze hem kapot te maken. Maar ze konden Nelson Mandela niet klein krijgen. Iedere keer, als hij het heel moeilijk had, dacht hij: ik vecht voor mijn volk zodat het ooit bevrijdt wordt van de vernederende onderdrukking en daarom moet ik het volhouden.

Voor en in de cel van Nelson gestaan ( 5 minuten en dat was al lang!!)

cel mandela
nelson cel

Een cel van amper 2 bij 2 meter waar net een matras op de grond past. Daarna kon je nog vragen stellen aan de gids o.a. was er een vraag of Nelson Mandela nog wel eens terug kwam op de plek, Hij was al 14 keer terug geweest op het eiland. Ik stelde de vraag aan de gids of hij geen haat had tegen de blanken, hij gaf als antwoord: Nelson Mandela had gezegd je moet wel vergeven maar niet vergeten, hij dronk zelfs regelmatig een biertje met de bewakers van de inmiddels voormalige gevangenis. Samen lekker teruggewandeld over het eiland met zijn heerlijke natuurpracht en de vele vogels die op het eiland aanwezig waren en ijverig nesten bouwden.

En na nog wat praten over wat er zich allemaal heeft afgespeeld op het eiland, gingen wij enigszins aangeslagen weer terug naar de boot waar we onze groepsgenoten weer tegen kwamen. Even nog snel een paar kaarten en een leuke pet voor Ton te hebben gekocht gingen weer op de boot naar het vasteland.

S'avonds met aantal van de groep lekker gegeten aan het waterfront in een leuk Jazzrestaurant Ton en ik wilden nog snel iets mailen naar het thuisfront, dit was ook gelukt, met wat haast want het was bijna sluitingstijd met het gevolg dat we er later achter kwamen dat we de nieuwe pet van Ton en de kaarten hadden laten staan en deze niet meer opkonden halen om dat we de andere dag vroeg zouden vertrekken?.. jammer maar helaas pindakaas niets meer aan te doen.

Dinsdag 9 november.

Stellenbosch een heel leuk klein en verzorgd plaatsje.

Bezoekje aan OOM SAMIESE WINKEL een heel leuk winkeltje dat sinds1904 bestaat. Daar kreeg je dus allerlei heel leuke oude spulletjes. Naar een wijnproeverij in Stellenbosch geweest. Op bezoek bij de Familie Spiers, de groep ging daar wijnproeven. Het was erg heet die dag en ik ben met Ria lekker in een van de lekkere Hangbanken gaan liggen. Er waren allerlei plekken waar je heerlijk kon eten en drinken. Leuke opnames gemaakt van een paar meiden, die het maar al te leuk vonden om op de foto te komen. Vol trots tuigden ze zich op met hun traditionele verenpracht.

mooie meiden afrika beauty

Daarna zijn we naar Gordon's bay gegaan waar we lekker GRIEKS hebben gegeten in het haventje samen met Harry en Jenny. Daarna naar Hermanus walvissen kijken. Helaas we hebben er maar een paar op grote afstand gezien. Verder stikte het van de Dassy's, een beest ter grootte van een konijn, lijkt een beetje op een reuzemarmot en blijkt de zelfde skeletbouw te hebben als een olifant.

dassy

Een van die beestjes zat verstrikt in een plastic draagtas vol met afval. Ik wilde hem proberen te bevrijden maar dat viel nog niet mee. Hij liet meteen zijn tanden zien en weg was hij. Achteraf blij dat het zo gelopen was omdat een beet van een Dassy handsdolheid kan veroorzaken.

In Hermanus werden verdeeld over een aantal bungalows. Wat een uitzicht direct op zee. Wij zaten in een bungalow samen met George en Marjan. We konden het goed met elkaar vinden. S'avonds met de hele groep genoten van een BRAAI. grote lappen vlees die je thuis met 4 man deelt. Rumpsteak, patato,s en salade. Heerlijk!! Aan het einde van de avond begon het licht te regenen.

Toen we gingen slapen zaten er grote Kevers op de deur van ons huis waar Marjan nogal schrik voor had. Ons vervoer is een tot autobus omgebouwde truck genaamd Ombidi. We mochten dus nooit Bus zeggen maar Truck. De truck was heel erg aantrekkelijk met het oog op de hoogte van het voertuig m.b.t. het fotograferen van dieren.

S'nachts een hels kabaal. Iemand probeerde vergeefs de motor te starten even later gevolgd door een claxonconcert. Wij sliepen gewoon door. Chauffeur(begeleider) dacht dat er ingebroken werd. Rende met een schep naar buiten. Daar aangekomen bleek de cabine in brand te staan. Kortsluiting!!

Met bluspoeder gedoofd en dat was later wel te zien.

truck brand brand truck

Woensdag 10 nov.
Dus de Ombidi niet meer bruikbaar. Er moest een nieuwe Truck komen. Ja, daar stonden we dan s' morgens vroeg, en nou zonder Truck, de jongens gaven aan dat ze contact hadden gehad met Kaapstad voor een nieuwe Truck, dat kon wel even duren de hele groep kon met een busje ( er konden 14 pers. in het busje en wij waren met 21 pers) de ochtend doorbrengen in Hermanusbaai.

Op naar Hermanusbaai waar we een dag van te voren een walvis hadden ontdekt. Lekker op een terras aan het ontbijt, een gezondheid ontbijt genomen verse vruchten met kwark, en voor het lekkere een muffin met jam. Ton aan de gebakken eieren, S'morgens om 8.30uur aan de kust in het zonnetje met een aantal mensen uit de groep,

We zagen wel dat er een aantal mensen met camera naar de kust renden, voor Walvissen soms???? Ja, hoor het was werkelijk waar daar kwamen ze met meerderen tegelijk. Sommige tot op 10 meter afstand met buitelende jongen.Ze kwamen steeds dichterbij. Iedereen met film en foto camera's in de aanslag om het zo goed mogelijk vast te leggen,(Met veel respect bekijk ik natuurfilms nu anders)

walvissen afrika

Wat is dat mooi en wat een kracht hebben deze dieren je zag hun staarten en koppen naar boven komen en de geluiden schitterend. Wat voel je klein worden als mens, dat gevoel hadden wij vaak tijdens de reis in dit prachtige land. Wat heerlijk was het om daar zo te staan met een aantal mensen uit de groep gaven we aan dat het niet erg was dat de truck kapot was gegaan.
Een geluk bij een ongeluk of zoals een groot Nederlands filosoof al zei: Elk nadeel heeft ze voordeel.
In de omgeving van de kust waren er een aantal kinderen aan het zingen omdat er aardig wat toeristen waren deden deze kleine Pavaroti's behoorlijk hun best luidkeels "OH SOLO MIO" te zingen om zo een paar extra randen te verdienen het was lief en aan doenlijk om te zien , sommigen met wollen truien en mutsen op en steeds maar harder zingen.

zuid afrika kinderen afrika kids

Om 11.30 uur met nieuwe truck genaamd Woodrow naar Oudtshoorn. Onderweg bavianen, gemzen en heel veel struisvogels gezien. Om 18.00 uur aangekomen in prachtig hotel. (African Sky).
Heerlijk Struisvogelbiefstuk gegeten. En daarna lekker Afrikaans slapen maar wel in een Heerlijk bed.

Donderdag 11 november.

Na heerlijk geslapen te hebben, en een ontbijt aan het zwembad ging onze nieuwe dag weer beginnen om 8.00 uur vertrekken, en het was al warm dus dat beloofde wat. Na een korte rit gingen we naar Cango Wildlive Reserve, daar aan gekomen kregen wij een rondleiding door het park, waar leeuwen krokodillen,leeuwen, slangen,cheeta's en nijlpaarden zaten. Prachtig om te zien en zo dicht bij er was vlakbij ook een natuur reservaat waar een aantal dieren ook de vrijheid weer kregen.

cheetah

In het Park werden de dieren in stand gehouden en gefokt om naderhand de vrijheid weer te krijgen. We mochten zelfs een cheeta aaien dat was wel een hoogtepunt,Ria was niet echt bang maar wel voorzichtig, Ton had hem wel op schoot willen nemen die vond het schitterend. Het was al bloedheet in de ochtend, dus met elke boom in het park was je blij, lekker wat schaduw. We gingen in loop van de ochtend verder Naar een Struisvogelfarm in het plaatsje Oudtshoorn.

In het Afrikaans heet dat: VOLSTRUIS VERTOONPLAATS.

Daar kregen we uitleg over het houden en kweken van die beesten en allerlei anekdotes te horen. Citaat uit de folder:

Ons 45-minuut lange toere vind elke halfuur plaas Onder leiding van ons veeltalige gidse.u kan op een volstruis sit of selfs op un volstruis ry! Gedurende die broeiseisoen sal u kan sien hoe un kuiken uitbroei en ook een kan vashou. Ons toere behels geen lang-afstandstappery nie, en is alles op een vlak gelee vir u gerief.

struisvogel

Vroeger kostte een kilo struisvogelveren net zo veel als een kilo goud, alles wordt gebruikt van de struisvogel zijn huid o.a. voor jassen en tassen, zijn poten worden tot lampenkapstaanders omgetoverd, de gids die ons rondleidde kon smakelijk vertellen, we mochten de oudste struisvogel van de farm "Linda" voeren. Wanneer je wat voer tussen je lippen deed pikte zij het er zo uit. Ria heeft nog een pasgeboren kuiken vast gehouden, heel leuk Als sluitstuk mocht je struisvogel rijden.

Ik had wel gezegd ik wil alles mee maken dus ook op een struisvogel zitten, maar toen ik zag hoe anderen het er vanaf brachten hoefde het voor mij niet meer. Eerst ging de jongste van de groep, nou dat was lachen geblazen. Als een struisvogel een zak over zijn kop krijgt dan is hij zo mak als een lammetje en kun je er gemakkelijk opstappen. Ik lag krom van het lachen wat een gek gezicht, de tweede van de groep ging, ik kwam niet meer bij ( sorry Gerrit). Ik ging dus niet meer ik had het wel gezien. Daarna mochten we nog op de eieren gaan staan, de schil is namelijk keihard. Overal in de winkels vind je ze terug prachtig beschilderd en er wordt natuurlijk alles wat maar met struisvogels te maken heeft als cadeautjes verkocht. Daarna in de shop een echte knuffel van een struisvogel gekocht voor mijn neefje Ruben.

Na de struis vogelfarm richting Cango-grotten. Men had ons verteld dat het er fris zou zijn, nou dat hadden we wel nodig. Het was buiten echt bloedheet en we waren blij dat we even een koele neus konden halen. De grotten, waren prachtig. Grote stalactieten en stalagmieten, prachtige vormen en kleuren. De gids vertelde alles in het Afrikaans, het was bijna niet te volgen maar je maakte wel een eigen verhaal, alle was mooi verlicht zodat alle kleuren prachtig tot hun recht kwamen. Na de grottentocht om 15.30 uur de hitte weer in op naar verkoeling.

Na een truckritje bij een klein winkelcentrum af gezet om wat te winkelen, te pinnen en te internetten. Nou het pinnen ging niet zo goed bij Jos en Jan, die deden 2 pogingen en ja hoor pin pas kwijt hadden ze elkaar pinpas verruild maar niet de pincode. De hitte ?? Soms kun je niet meer normaal denken. We hadden even geholpen, is allemaal goed gekomen, want iedereen is behulpzaam. ff een telefoontje van de sigarenhandelaar naast de automaat en de bankmedewerkers halen je pas wel weer uit de muur. Daarna naar het hotel gewandeld het was echt snikheet.

In het Hotel aan gekomen lekker het zwembad in, wat een verkoeling, heerlijk. Lekker aan de pool wat zitten kletsen, Anja kwam daarna met 2 flessen wijn en een aantal kopjes om een dronk uit te brengen op Afrika . S'avonds lekker in PALJAS (goed restaurant) samen met Sjef en Bets een heerlijk Zuid-Afrikaans gerecht gegeten ( o.a. KROKKODIL) en dat is heel lekker zoet vlees. Lekker zitten kletsen over onze ervaringen tot dan toe. Bets en Sjef komen uit Venlo, Bets is verslaggeefster van de Limburgse Radio (L1). Heerlijk naar bed, de airco opzoeken en die stond volop te loeien, maar je kon niet zeggen dat het aangenaam was. De airco kon de hitte niet aan.

Vrijdag 12 november

Lekker ontbeten en om 8 uur weer de Truck in. Met ouderwets stoomtreintje, de Outeniqua Choo-Tjoe, van George naar Knysna, ca 70 km, gereden en om 12 uur daar aangekomen en tot 15.30 uur gebleven. Op zich niet zo'n interessant plaatsje maar er waren kinderen die met allerlei zelfgemaakte instrumenten muziek op straat maakten.

trein zuidafrika van George naar Knysna Outeniqua Choo-Tjoe

Daarna naar het Tsitsikamma-park waar veel zwarte mensen wonen. We hadden een prachtig chalet Direct aan de zee. Er ontstond wat discussie met de reisorganisatie omdat er een huisje te weinig was en dan weet je dan komen er allerlei opgekropte irritaties boven en wordt er over van alles en nog wat gepraat, dus de sfeer was ff niet zo lekker. Sommigen moesten een huisje 2 km verderop nemen, waaronder Leo, Gerrit en Anja. S,avonds was er weer wat voorgevallen, er was n.l. een gemeenschappelijke Braai met de groep en er was voor Leo geen Kippetje meer over.
Nou en als die zonder kip zit????

We zitten hier wel echt schitterend, we zitten pal aan de Indische Oceaan met hele scholen dolfijnen die heen en weer zwemmen. Nadat ik een paar supergrote insecten van onze voordeur had verwijderd gingen we om 11uur slapen. We deelden het chalet met Marjan en George.
Wat brengt de dag ons morgen weer voor verrassingen??

Zaterdag 13 november.

Ontbeten in het restaurant van het park. Daarna via een speciaal aangelegd houten pad (trap op, trap af) naar een aanlegsteiger voor een boottochtje over de Stormsrivier. Een half uur tussen tientallenmeters hoge rotswanden. terug via een buitengewoon wiebelige hangbrug.

suspension bridge
(suspension bridge)

Terug bij het uitgangspunt (inmiddels ruim 2 uur later) in de kampwinkel bakkie gedronken en water want het was weer Bloody-hot.
Teruggewandeld naar ons chalet, waar rond 17.00 uur weer dolfijnen langs kwamen gezwommen. s'avonds gezamenlijk maaltijd bereid door de reisleiding. Een Zuid- Afrikaanse specialiteit genaamd: Potje Kosie!. En dan maar het bed in.

Zondag 14 november.

Vertrek 05.00 uur. Onderweg ontbeten aan een superstrand. Om ca 09.00 komen we aan in het
Addo Elephant National Park.

Addo Elephant National Park

Daar werden we echt ff overdonderd door alles wat we zagen. Van alles gezien: diverse soorten wrattenzwijnen, blauwe reigers, enorme koedoe-elanden, een jakhals en heel veel olifanten. Op een plek kwamen meer dan 100 olifanten bij elkaar. Het leek wel een volks- verzameling. Alle maten van heel klein tot enorm groot waren vertegenwoordigd. Je ziet ze wel op TV maar In het echt is het werkelijk kicken kicken en nog eens kicken. Wat een beesten!!

olifanten addo

Na de lunch in het parkrestaurant door naar Graaff-Reinet. Een van de oudste Afrikaanse plaatsen. We zijn ondergebracht in een riante Cottage in het Guesthouse. Heerlijk veel ruimte!! Typisch Engelse indeling.